torstai 7. huhtikuuta 2011

Kirjanmerkkibileet sängyssäni.

Olen yhä jäljellä vaikkakin tuntuu että vain puolet minusta.

Pidän kirjanmerkeistä. Sain niitä lahjaksi kirjajuhlissani.

Lintumerkki kirjan väliin.
Kauniita, kauniita, minun toista väriäni täynnä.

Millaisia kirjanmerkkejä teillä muilla on?
Minä tungen väliin usein postikortteja - olen epävirallinen korttikerääjä - laskujakin, etten unohda niitä maksaa. Kerran pistin väliin sukan. Kyllä. Sukan. Puhtaan kylläkin, mutta luin sängyssä, olin pyykännyt, ei ollut muuta käsillä.

Sänkyni - silloin kun R ei ole lähellä - on hassu. Raotan päiväpeittoa yksin ollessa vain puolen sängyn verran, toisen puolen pakkaan täyteen kirjoja, jotka ovat kesken. Nukun siis kirjaröykkiössä, kirjaimellisesti. Vielä en ole opuksia heitellyt ympäriinsä. Harvinaisen usein herään tyynyt ympäri kämppää siroteltuna. Kerran löysin jääkaapistani sukan. Kerran olin aivan ilkosillani, vaikka olin mennyt nukkumaan ylipukeutuneena suorastaan.

Mitäs muuta. Kummia villejä yöllisiä seikkailuja. Voi R-parkaa.
Saimuisen virkkoma merkitys.
Saa sänkyynsä ikuisiksi ajoiksi röykkiön kirjoja ja Maariaa.

Kuulkaa. Olen päättänyt vihdoin kääriä hihat ja ottaa kuolemansyntihaasteen vastaan Tirlittanilta, kiitos vain. Ja siis vastata tähän tulisi nyt, vasta nyt. Luettelen siis seuraavaksi omat seitsemän syntiäni. Heitän haasteen Pasi Ilmari Jääskeläiselle - joten jos Jääskeläis-herra näet tämän, be my guest ja listaa syntisi. Aion mennä kirjastoon ja saada hänen toisen teoksensa käsiini, maksoi mitä maksoi. Ensimmäinen oli hieno. Salpaava. Ensi viikolla on lukuaikaa, kovin. Sitten heitän Tahar Ben Jellounit sängystä pois (innostuin lainaamaan hänen koko tuotantonsa..) ja suomalaistun vähäksi aikaa.

Vastaan nyt vain kirjamaailman - ja pikkuisen Rölli-maailman - näkökulmasta. Olkaatten hyvät:

1. Ylpeys ja turhamaisuus
Olen ylpeä saavutuksistani, mutta vain aika ajoin.
Olen hyperiloinen ja suorastaan itsetuntoisuuden huippu aina, kun joku huomauttaa minulle kauniista kielestä.

2. Kateus
Kadehdin niitä, avoimesti, jotka saavat kunniaa kirjoistaan. Mutta samalla osaan iloitakin, etenkin tuttujen ja sellaisten kirjailijoiden menestyksestä, joita ihailen tai seuraan muuten vain.

3. Viha
Tällä hetkellä vihaan naapuriani, vaikka ei enää olisi syytä. Hän on vain saanut minut vihaamaan itseään puolentoistavuoden ajan niin, etten voi olla vihaamatta. Hän häiritsi ennen hyvin pahasti kirjoittamistani, yöuniani, elämääni. Vihaan myös saamattomuutta tekstien suhteen.

4. Laiskuus
En salli itseni olla laiska kovinkaan usein, mikä on häpeällistä. Laiskuus ei ole mielestäni synti, jos siihen on hyvä syy, ja kunhan ei anna sen levähtää saamattomuuden puolelle.

5. Ahneus
En tiedä..ahnehdin joskus irtokarkkia kovasti. Jopa kirjoittaessani. Ja sanoja.
Ahnehdin myös kunniaa ja mainetta. Mutta en näköjään liian hanakasti, kun niitä ei ropise :D

6. Ylensyönti
Irtokarkkiylensyöntiä olen tehnyt. Samoin lukemisylensyöntiä. Luen melkein päivittäin silmäni kipeiksi. Joko oman tekstin takia tai muiden tekstien.

Tämän oven takana säilytän himoani.

7. Himo
Himoitsen usein asioita. Tällä hetkellä huomiota R:ltä. Vaikka hän paahtaa parhaillaan nettisivujeni kimpussa - sehän on tavallaan huomiota minulle. Himoitsen myös lisää, lisää. Kaikkea kirjoittamiseen liittyvää.


Moikkis, minä häiritsen nyt Ärrääni, tökin sitä Skypen välityksellä kylkeen. Vielä 15 pitkää yötä ilman pitää jaksaa. Tiedättekö, kuinka kamalaa on pitkä välimatka :(
PS. Päätin, että toiminimeni on sitten Maarian Kielikorjaamo. Kiitoksia mielipiteistänne. Järjestän kirjani palkinnoksi jonkin muun asian yhteydessä. Haluan sille jonkun uuden lukijan :)

2 kommenttia:

  1. No nyt mä löysin tänne. Pitää perehtyä haasteeseen. Tosin olen niin turmeltunut, etten voi vastata rehellisesti, pitää rakentaa jonkinlaista Dorian Grayn muotokuvaa ja piileskellä sen takana...

    VastaaPoista
  2. Hyvä hyvä. Piileskele toki muotokuvan takana :) On muutes by the way oivallinen kirja, tuo Dorian Grayn muotokuva. Luin sen pitkästä aikaa viime kesänä uudestaan.

    VastaaPoista