maanantai 1. elokuuta 2011

Missä on alku ja missä se loppuu?

Niin että sillä tavalla. Olen uuden harrastuksen orja. Kun vain voisinkin lähteä kohti vuoristoa joka aamu, kävellä jalat riekaleiksi kohti taivasta saapua. Odotan jo seuraavaa kertaa. Ostimme kirjankin, Alppi-kirjan, siinä on 130 erilaista vaellusreittiä ja minä tiedän taas uusia sanoja. 

Olen läksyni lukenut. Kirjoitin tänään elämäkerran saksaksi, pelkkiä päälauseita siinä, minun saksalaisessa elämäkerrassani. Sehän tarkoittaa sitä, että olen elänyt helppoa elämää. Täällä näkyy jokaisessa uutislähetyksessä Somalia. En enää kestä katsoa. Olen syyllinen: piilotan pahan pois. Ja silti tiedän, että se on täällä. Ei Somalia niin kaukana ole, etteikö sinne yltäisi. Näkyyköhän Suomessa se niin. Että jossakin on paljon kovempi nälkä kuin missään ikinä voi olla.

Täällä on kesä vasta alkamassa, uudelleen. Kotikaupunkini tuoksuu maltaalle melkein päivittäin. Aluksi en pitänyt sen imelästä hajusta. Nyt pidän. Kesä on alkamassa ja se on liian valtava. En voi käsittää.

Lähden pian rannalle juoksemaan jos pystyn, rikoin eilen ihoa niin, että kengät sattuvat. Olen luvannut kertoa: siellä näkyy alaston maailma. Isarin varrella on paikka, missä saa olla alasti. Siellä voi olla myös vaatteet päällä.

Paljon miehiä, alastomia, seisoskelemassa veden varjossa. En ymmärrä: miksi he keikistelevät niin, että vehkeet viuhuvat? Kääntyilevät, pitävät käsiä lanteilla ja venyttelevät. 

On siellä naisiakin, jotkut hyvin säädyttömästi haarukset levällään kohti aurinkoa, enkä minä kerrassaan voi katsoa. En pysty. Vaikka toisaalta on pakko myöntää: meissä jokaisessa asuu pieni tirkistelijä. Varsinkin meissä kirjoittavissa ihmisissä.

Minä tirkistelen naapureitani, näenhän heidän ikkunoidensa läpi tai ainakin pinnalle. Haluan katsoa, millaista on muiden elämä. Rannalla juostessani en välttämättä käännä päätä. Kyllä minua kiinnostaa tietää, minkälainen henkilö keikistelee takapuoli ojossa seisoskelemassa (kun yhtä hyvin voisi maata viltin päällä) ihmisten ilmoilla. Enkä saa selvää: siellä on sekä nuoria että vanhoja. Sikin sokin kaikki sekaisin.

Jännä kaupunki tämä eteläisen Saksan kruunu. Täällä sallitaan nakuilu, toisaalta, toisaalta ei lainkaan. Minun mielestäni täällä ollaan paljon alastomampia kuin saunamaassamme Suomessa. Yleisissä saunoissakin ollaan alasti, miehet ja naiset sekaisin, enkä minä tiedä pystynkö enää menemään täällä mihinkään saunaan, kun en halua ketään alastonta karjua viereeni löylyttelemään tavalliseen, läpinäkyvään saunaan.

Pitää tehdä taas läksyjä. En ole pystynyt keskittymään kirjoittamiseen. Olen sen sijaan keskittynyt Kielikorjaamon markkinoimiseen. Minä haluaisin, kyllä, kirjoittaa, mutta en pysty. Ajatukset ovat jotenkin kiinni. Olen kyllä R:n kanssa käynyt keskustelua uusimmastani, koettanut saada lisää syvyyttä siihen ajatusten tasolla, mutta jostakin syystä tuntuu, että olen ikuisella lomalla. 

Ei, en sanaton tahdo olla. Tahdon takaisin Alppiin. Katsomaan, kuinka pilvet laskeutuvat tämän maan päälle. Syöttämään vapaana laiduntaville, kylmäverisille hevosille eväsomenoita. Karkaamaan.


Ai niin. Mitäs sanotte, jos minä kirjoittaisinkin sittenkin eräänä päivänä rakkausromaanin vaikka en tahtoisikaan?  Jos vain ajautuisin sellaiseen tilanteeseen. Tarkemmin tai hyvin ajateltunahan Minä rakastan sinua nuori mies on pelkästään rakkausromaani tai ei lainkaan. Mitä jos minä olenkin hyvä juuri sellaisessa enkä yhtään missään muussa? Mitä jos pitäisi unohtaa kaikki se, mitä olen jo tehnyt ja kaavaillut ja ryhtyä tietoisesti toisenlaisiin toimiin?


4 kommenttia:

  1. En usko, että viihtyisin paikassa, missä ihmiset ovat alasti...;/

    Tietysti se on makuasia, vai onko sittenkin nakuasia?

    Hyvää jatkoa sinulle, Helmi-Maaria, mukava lukea juttujasi<3

    VastaaPoista
  2. Munkin tekee mieli kommentoida, vaikka ei ole mitään fiksua sanottavaa. Ihanaa soljuvaa tekstiä sinulla täällä blogissasi ja on mukava lukea kokemuksiasi maailmalta. Koskas se uusi kirjasi julkaistaan? Laitan sen sitten heti tilaukseen.

    VastaaPoista
  3. Rooibos: Se oli ihana heppa, joka hamusi omppua niin paljon, että kuvakin on kiva :)

    Aili-mummo: Varmaankin naku- JA makuasia. En minäkään oikein osaa olla nakujen ympäröimänä, mutta Isarin varsi on niin kaunis, ettei sieltä voi poissakaan pysyä!

    Hanna: En tiedä tarkkaa aikaa, mutta käsittääkseni hyvin pian tulee julki. Toitotan siitä varmastikin suureen nettiääneen ;)

    VastaaPoista