torstai 27. lokakuuta 2011

Eläköön, eläköön!

Kulkea jalat puhtaina märkien lehtien pinnalla, kahlata sokeana keskellä keltaista, olen tullut kotiin. Minulla oli eilen aikuiselämäni ensimmäinen lehtihaastattelu. Missä se oli? Katsokaa kuvista. Kiipesin juuri silloin ylös kohti Neuschwansteinin satumaista linnaa. Puuhkuin, puhisin, annoin vastauksia kysymyksiin, jotka tuntuivat luonnollisilta vastata. Minulta on tilattu myös kirjaani arvosteltavaksi, tätä uusinta, tuntuu hyvältä, nyt vihdoin aletaan katsoa sanojani vasten paperia, koetellaan, lepäävätkö ne tarpeeksi kaukana toisistaan.

Olen miettinyt, että onko uusin käsikseni liian raaka. Siinä pahoinpidellään tarpeeksi. Pehmitän sitä rakkaustarinalla, joka polkee sivussa, kumpuaa pinnalle väkivallan alta. En tiedä, mistä tarinani tulevat. Ehkä ne tulevat kaikesta, missä polkee ja mitä kuulee, näkee. Minun vieraani Suomesta lähtevät tänään pois. Sitten jään taas ja ajattelen, että tänne on tultu, ei täältä pois enää mennä, ja pidän tätä kaikkea jo luonnollisena, varmanakin pelkästään.









4 kommenttia:

  1. Sinä olet Füssenissä! Meidän Meri oli viimeistä kertaa automatkalla meidän kanssamme Euroopassa juuri Füssenissä ja hänestä siellä oli niin kovasti sopivaa, että väittää sitten joskus lähtevänsä sinne jopa häämatkalle;-)

    Minä näen unia, että lähdemme sinne sitä ennen ja Meri on mukana...

    Raakus kumpuaa jostain. Onhan minullakin se murhanovelli. Huone. Kirjoitettu 20 vuotta sitten, joten olen siitä tyylistä jo ulkona, mutta se on blogissani ja julkaistu myös suuressa naisten lehdessä. On siellä yksi toinenkin raaka juttu...

    Toisaalta, väitetään, että ne jotka lukevat ja/tai kirjoittavat raakuuksia, eivät niihin itse ryhdy.

    VastaaPoista
  2. Leena: kylläpä kyllä, kävin Füssenissä tai pikemminkin Schwangaussa. Ja nyt ollaan takaisin jo tultu, mutta voi, en ihmettele, että Meri aikoo sinne häämatkalle :)

    Ja luulenpa, että tuo on totta. En itse kykenisi sellaisiin raakuuksiin, mitä kirjoitan.

    E-S: Aivan huikeat maisemat, vuodenajasta riippumatta! Suosittelen :)

    VastaaPoista
  3. Onnea lehtihaastattelusta, siitä se lähtee :)

    Minä odottelen edelleen uutukaistasi kirjastosta. Hih, saanpahan sen kuitenkin sieltä ensimmäisenä!

    Ihanat maisemat ja linna!

    VastaaPoista