sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Jos minä saisin valita

Sain Valkoiselta kirahvilta kirjoitushaasteen. Juuri sopivan vaalipäivään. Tosin täällä olen kaukana vaalitunnelmasta. Ehkä uutisista näen jotakin Suomesta.

 Jos minä saisin valita
lähtisivät kivut pois.
Jos minä saisin valita
olisivat autot samanlaisia kuin aivan alussa tai niitä sitten ei olisi ollenkaan.
Jos minä saisin valita
näkisimme enemmän ja kauemmin, lähemmin kuin nyt.

Jos minä saisin valita
ei rajoja olisi välttämättä.

Jos minä saisin valita
marjat voisi pakastaa myös monen päivän jälkeen.
Jos minä saisin valita
ei oltaisi enää röyhkeitä.
Jos minä saisin valita
ei ketään enää häiritsisi eikä kukaan olisi riippuvainen.

Jos minä saisin valita
en jättäisi valitsematta pelottavia vaihtoehtoja.
Jos minä saisin valita
olisi nälkä joko kaikilla tai ei sitten kenelläkään.
Jos minä saisin valita
lähtisin mukaan aina kun pyydettäisiin.

Jos minä saisin valita
olisin elämänpituinen ja kirjava
enkä uupuisi vailla vettä,
minä kiipeäisin korkealle
ja uskaltaisin tulla alas omin neuvoineni.


Tänään kävimme modernin taiteen museossa sekä  Brandhorstissa. Sunnuntaisin pääsymaksu valtion/kaupungin museoihin maksaa vain euron. Eli jos matkailette täällä päin pienellä budjetilla, kannattaa säästellä museovisiitit sunnuntaille. Näkee paljon ihmisiäkin siinä sivussa. Brandhorstin kokoelma oli täysin sama kuin kaksi vuotta sitten. En ymmärrä kaikkea taidetta, kuten esimerkiksi Cy Twomblyn liian helppoja töherryksiä. En edes ymmärrä, miksi kaikki taide on taidetta. 


Pinakotheke der Modernessa oli puutalonäyttely. Löysin palan Suomea. Helsingin Viikissä sijaitseva puinen kirkko oli päässyt malliksi sinne. Ja minä ja R päätimme, että kun joskus meille tulee talo, sen pitää olla puinen ja hiljainen, kasvaa kohti maata. 


Olen tyytyväinen ja nukahdellut. Saatan lähteä ensi viikolla sinne, missä R on töissä, sillä sitten viettäisimme viikonlopun hänen vanhempiensa hiljaisessa talossa. Jotenkin kaipaan pelkkää tyhjää. Minun päätäni särkee omituisesti tasaisin väliajoin, mikä johtuu varmaan mäkikuismasta. Hyvää yötä!


Niin ja ai niin, lähetän tämän yllä olevan Jos minä saisin valita -tekstihaasteen Kirsin kirjanurkkaan ja Lumiomenalle sekä uudelle ihanalle bloggaajalöydölle Blondille patonkimaahan.

5 kommenttia:

  1. Uskaltaa olla valitsematta pelottavia vaihtoehtoja...kuulostaa minusta hienolta.

    On monta muutakin osuvaa, mutta marjat saivat minut hymyilemään;-)

    Nyt lähden töllön ääreen, sillä siellä odottaa vaalikakku ja -tee. ja mahdollinen tulos.

    Voi hyvin!

    VastaaPoista
  2. Viimeinen kappale sai lentämään, ihana!

    Jännitetään vaaleja...

    VastaaPoista
  3. Metka runo, Helmi-Maaria, onnittelut.<3

    VastaaPoista
  4. Kiitos haasteella muistamisesta. :) Olin eilen niin vaaliohjelman vallassa (!), että ehdin vasta tänään blogeilemaan ihan kunnolla.

    Hyviä vastauksia sinulla! Kunpa tosiaan näkisimme enemmän, kauemmin ja lähemmin. Ja nuo marjat... Niinpä! Sama kun vielä pätisi siihen, ettei ruokia koskaan unohtuisi pöydälle useammaksi tunniksi.

    Mukavaa viikkoa!

    VastaaPoista
  5. Minähän olen vallan unohtanut kommentoida kommentteja! Hajamielisyyden kruunuaivot sentään.

    Jotenka vastaanpa kaikille yhteisesti, että vaalitulos oli kutkuttava :) Ja lisäksi että valinnat ja niiden mahdollisuudet tai edes haaveilu valintojen tekemisestä on aikamoisen toivoa antavaa, eikös.

    VastaaPoista