tiistai 27. maaliskuuta 2012

Nyt se alkoi.

Minä haluan viisitoista tuhatta järkevää kopiota sinusta.

Tuo yllä oleva lause oli minussa, kun aamulla heräsin kellon soittoon. Se oli siellä, ensimmäisenä, ja tämä kaikki on suuri merkki: uusi alku. Uusi kirjoituspuuskan alku, uusi runon tai pidemmän tekstin alku

ja minä hytisen jännityksestä. Mihin tuo lause minut vielä viskoo. Kaikki minun romaanini ovat alkaneet yhtäkkiä. Olen keksinyt lauseen, ensimmäisen, tai se on vain ilmestynyt, ja yhtäkkiä olen lähtenyt pitkälle matkalle johonkin omituiseen maailmaan, jonka olen kirjoittanut ulos sitä mukaa, kun siellä olen kääntyillyt.

Tuottotiistai siis. Minulla on vapaapäivä (tosin iltapäivällä menen tutustumaan Suomi-kouluun, missä alan huhtikuun puolivälissä opettaa kerran viikossa, ja illalla autan työkaveria muuttopuuhissa), joten juoksen yhtä hyvin kuin kirjoitan.

Aamutee jäähtyy tässä.
Minä kirjoitan kohta niin, että ette kuule kuinka tuomitsen.

Luin viime yönä Marguerite Durasin Tuskan loppuun.
Minun jumalattareni Duras ei koskaan petä.

Ja sinusta minä tahdon vetiset valokopiot, jotta saisin tietää, miltä näytät kun joskus synnyt uudelleen.

22 kommenttia:

  1. Oijoi, onnea uudelle alulle! Minäkin odottelen sitä mystistä lausetta tässä.

    Vaikka toisaalta turhaa minun on sitä odottaa, koska en ikinä ala kirjoittaa yksittäisistä lausesita vaan ensimmäisenä mieleeni tulevat hahmot.

    Olit muuten oikeassa Pahuuden kanssa, se on loistava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, eikö olekin. Pahuudella on paikkansa!

      Toivottavasti saat mystisen lauseen edes kerran elämässäis :)

      Poista
  2. Durasin Tuska on kirja, joka tatuoituu sieluun.

    Tai: Anna minulle lumikarpaloita, anna minulle tunturikihokkip...ja, anna minulle kiitäjien kiima, aamyön syljen liima, niin minä...

    Luovaa päivää sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tuska on totta tosiaan yksi jatko järisyttäviin Duras-kokemuksiin!

      Poista
  3. Helmi-Maaria!

    Ensimmäisestä lauseesta alku, ja viimeisestä loppu...

    Hyvää alun jatkoa sinulle.<33

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin runoksi tämä nyt muuttui jokseenkin tuohon malliin :)

      Poista
  4. Tiedän tunteen, se on mielettömän huikea fiilis, kun mieleen iskostuu yksi dominoiva lause, joka lähtee kuljettamaan tarinaa eteenpäin. Monesti tunnen olevani jumissa tekstieni kanssa, kunnes tsädäm, iskee mieleeni pallosalama kirkkaalta taivaalta, yksi ainoa lause, jonka tiedän kantavan voimallaan koko tarinan alkuun. Huikeaa! Sillä hetkellä on tärkeintä saada aikaa. On istuttava alas ja alettava kirjoittaa. Ihana kuulla, että innostus alkaa viritä sinussa taas. Olet huikea kynäniekka. Pidä pääsi pystyssä ja usko itseesi korkealla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, aikaahan tämä taas vaatii, mutta minä saan sitä vaikka väkisin. Valvonen myöhään tulevina iltoina :)

      Poista
  5. Löysin itse alkulauseen viime kuussa, tänään muutin sen ;) Onnea urakkaan!

    VastaaPoista
  6. Mahtavaa sinä loistava Pisarainen! Aili-mummon tavoin minäkin mietin, että siinä olisi loistava lausepari aloitukseen ja lopetukseen... Ja paljon hienoja lauseita väliin tai perään tai ympärille :)

    VastaaPoista
  7. Sain siitä runon juuri noin, että alku ja loppu, katsotaan tulisiko muutakin :)

    VastaaPoista
  8. Mikä lause! Ja hyvä kuulla että luovuus tuli uutta kirjaasi varten,toivottavasti se jatkuu myös samalla innolla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti jatkuu, ainakin henkilökohtaisesti olen innoissani :)

      Poista
  9. Ihana, luova tila ja onnen tunne!

    Lentoon lähdössä, kun jotakin tuntematonta on tuloillaan.

    Nauti ja flowtilaa sinulle!

    VastaaPoista
  10. Olipas ihastuttava lause! Ja kiva kuulla, että tarina on aluillaan. Se on upea tunne, kun aavistaa, että tästä se lähtee ja polku romaanin maailmaan aukeaa kuin viuhka tuntemattoman koketin kasvojen edessä.

    Hassua, kuinka eri tavoilla kukin pääsee tarinaansa sisälle. Sinä aloitat alkulauseesta, joku toinen viimeisestä lauseesta ja minä itse taas näen kaiken kuvina, filmnauhana. Kohtaus voi tulla ihan mistä kohtaa tahansa tarinaa. Mutta siitä se sitten keriytyy auki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, nämä kirjoitustavat ovat niin erilaisia. Jotkut tekevät suunnitelmia ja lähtevät niistä liikkeelle jne. Eräs kirjoitusystäväni on myös tuollainen filminauhahenkilö. Kuulostaa huikealta, haluaisin itsekin moisen taidon, mutta jostain syystä aina vain on lause, joka aloittaa vyöryn.

      Poista
  11. Pistin sulle muuten viestiä Fb:n inboxiin. Meni varmaan johonkin roskalaatikkoon, kun tuli näin unsolicitoimattomana :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oh, kiitos vinkistä, löytyi tosiaan jostakin muualta kuin inboxista. Odotan innoissani tulevaa ;)

      Poista
  12. Aahh, miten ihanan kihisevä tunne kun tarina on aluillaan. Luomisen iloa ja tarinankerronnan nautintoa!

    VastaaPoista