maanantai 30. huhtikuuta 2012

Schönen Tag noch!

Tänä vappuna en ole vapussa. Olen kotona ja auringossa sulanut pala iloa, ja haluaisin jo aloittaa illan kirjoitussession, sillä tämän vappuaaton minä kirjoitan. R menee kai biergarteniin istumaan. Minua ei huvita; vatsa huutaa ei, ja sormet käskevät naputtaa tekstiä. 

Eilen, illalla, taivas oli omituinen paikka.
Sitä tämä taas on. Sellainen "putki" päällä, ettei edes kesäilta ulkona kiinnosta. Täällä on ihanan lämmintä, kuumakin jopa. Kävin aamujuoksulla ja R:n kanssa ostoksilla. 

Jostakin syystä hermostutti. Tai siis kiukutti, kuten aina, kun vapaapäiville pukkaa aikatauluja. Aina myös se, että keskusta on tällaisina päivinä tupaten täynnä poukkoilevaa kansaa. Tukehdutti. Halusin äkkiä takaisin enkä äkkiä päässyt.


Sain kuitenkin ostettua ranskalaiseen parvekkeeseen viimeisetkin kukat ja tomaattia sekä basilikaa. Ne roikkuvat jo. Ulkoa katsottuna ovat kai mitättömät mutta meitä sisällä olijoita ne ilahduttavat tai edes minua. Ostin myös kengät, sillä perjantaina oli ensimmäinen kohtuullinen palkkapäivä, enkä ole kuukausiin voinut ostaa itselle mitään ylimääräistä.

Huomenna pitäisi olla lämmintä ja ihan kesä, vaikka ei yhtä kesä kuin tänään, joten menemme grillaamaan joen varteen. Pitäisi keksiä jotakin erikoista syötävää, sillä on se aika kuukaudesta. Ja jotta olisin huomenna vähän vappuinen, ajattelin paistaa aamupäivällä munkkeja. Rouva I kantanee mukana simaa. 

Puuh. Olen yhä yltiöpäisen onnellinen apurahasta. Ette usko, kuinka paljon se tuo intoa tekstien väsäämiseen. Uskoa ja toivoa.  


On ikävä tänään ja huomenna iloisia ystäviäni Helsingistä. Viime vaput ovat olleet niin suloisia. Ensi vuonna olen varmasti siellä tähän aikaan ja laulan. Mutta nyt minä aloitan pakertamisen. Tai ehkä en aivan vielä. Ehkä vasta sitten, kun olen käynyt ruokakaupassa ja vaihtanut sieluni yksinäiseen, kaivattuun iltaan tekstin sisällä.

Toivotan iloista, rentoa, mainiota ja herkullista vappua kaikille lukijoilleni ja tukijoilleni. Hölökyn kölökyn ja kippistä hips!


4 kommenttia:

  1. Kauniit ovat balkonin kukkaset! Ja tuo hirvittävä tuo luomisen tuska.Silloin täytyy kirjoittaa. Kyllä kumppani varmaan ymmärtää. Ihanaa, että palkkaakin olet saanut. Hölökyn kölökyn sinne Muncheniin myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, kyllä on välillä oikein hirviömäinen olo, kun kiukuttaa, jos joutuu olemaan tekstistä erossa. Hauskaa vappupäivää :)

      Poista
  2. Helmi-Maaria, oikein hyvää ja sinun mieleistä Vappua sinne Myncheniin;DD

    Skool, sano ruotsalainen!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulle samoin sinne pohjoiskarjalaisiin maisemiin!

      Poista