tiistai 17. heinäkuuta 2012

Mitä sitten jos

Kun tänne blogimaailmaan on jo juuret, kohtaan välillä hauskoja haasteita, tehtäviä, löytämistä. Leena Lumi, jonka blogista voi käydä kurkkimassa kirja- ja puutarhavinkkejä, tökkäsi minua konditionaalilla. Jos olisin, mikä olisin, kirjojen nimillä vastaan olemisen sietämättömään keveyteen. 

Joten yritän olla ehkä, jotenkin konditionalisoitua, tämä on hauska harjoitus etenkin juuri nyt, kun uusi teksti on lähtenyt käyntiin, tullut yllättäen, suunnittelematta. 

Jos olisin ääni, olisin Napolin ihme.

Jos olisin valhe, olisin ranskalaisen luutnantin nainen.


Jos olisin väri, olisin maata ja tuhkaa.

Jos olisin tuoksu, olisin pyhä yö.

Jos olisin rikki, olisin naurua pimeydessä.

Jos olisin savua, olisin Rimpisuon usvapatsas.

Jos olisin lähtenyt, olisin sivullinen.

Jos olisin nauranut ilosta itseni kipeäksi, olisin kertomus sokeudesta.

Jos olisin sinulle kuva, olisin yksisarvinen.


Jos olisin uni viimeiseltä yöltä, olisin tyhjän paperin nautinto.

Haluan sinulta vastauksia, kerro mikä olisit, esimerkiksi sinä Susupetal, sinä myös, Tirlittan, en ole teitä kahta vielä koskaan tainnut haastaa olenko, ja sinutkin minä haastan, oi sinä kaikki, ja nyt lähden töihin, päivä on kylmä, illalla ratsastan, nukun puhki, huomenna lähden maatilalle kahdeksi yöksi, ja nyt vielä muistutan kirja-arvonnastani, sen merkkipäivä lähestyy, voi olla että olen vasta keskiyöllä kotona juuri tuona päivänä, mutta olkoon sitten keskiyön kirja-arvonta, näkemiin.

PS. Sitä paitsi nyt tiedän, miksi en tiennyt lukeneeni Little Been tarinaa! Siksi, että olen lukenut sen eri nimisenä: the other handina, joten nyt minulla on kirjahyllyssäni sekä Little Bee että The Other Hand, olenpa minä kömpelö ja typerä joskus, hankkia nyt kaksi samaa, kaksi aivan täysin samaa, lahjoitan toisen takaisin sinne mistä se tulikin.

12 kommenttia:

  1. Naurua pimeydessä...kuulostaa tutulta rikkinäisyydeltä.

    Kiitos haasteesta. Otanpa sen vastaan, ilmoittelen sitten sinulle, kun olen sen saanut aikaiseksi.

    VastaaPoista
  2. Olipa ihanasti vsatattu, näitä luki ilolla!

    VastaaPoista
  3. todella kivasti vastattu, kiitos helmi-maaria.<3333

    VastaaPoista
  4. Oli hauska lukea sinun valintasi! Sivullisen voisin itsekin valita, muista en tiedä mitään. Mutta ehkä tässä haasteessa ei tarvitsekaan sisällöstä tietää.

    Ei ole hölmöä hankkia vahingossa kaksi samaa kirjaa, se on inhimillistä. Vielä kun nimikin on eri. Minä olen lainannut joskus kirjastosta kirjan ja alkanut sitä lukeakin, ja joskus vasta pitkälle luettuani olen tajunnut, että minähän olen lukenut tämän jo kerran...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, en siis ole ainoa :) Mulle ei vielä ole tainnut käydä noin, että luen kovin pitkälle tajutakseni. Tätä Little Beetä luin kaksi riviä, kun muistin!

      Poista
  5. Kiitos, että ehdit vastata! Arvasin, että olet tässä ihan haka. Erityisesti valhe, väri ja tuoksu innoittavat minua!

    Kirjavinkki: Lue Herman Kochin Illallinen.

    VastaaPoista
  6. Täällä menossa jossittelut, kiitos siis haasteesta. Laittelen viestiä, kun konditionaalit putkahtelevat blogiini!

    VastaaPoista
  7. Vastattu on.

    http://susupetalsanat.wordpress.com/2012/07/21/jos-olisin-jotain/

    VastaaPoista