tiistai 10. heinäkuuta 2012

Onnistunut uurastushuuma

Istua hiljaa illassa jaloissa jalustinten puremat.
Minulla on kurkkunaamio lärvissä, olen elämänlärvissä,
ratsastin tunnin maneesissa hikipäässä vaihdoimme tamman kanssa tahteja

                                       se kulki kaula kaarella
                                       vaikka luulin unohtaneeni taidon taivuttaa


Iho hiessä paarmat pinnassa hevosen askelet allani
minä kävin lähellä vuoria joita voi hyvin puristaa sormien väliin

                                       kun niitä kiikaroi kaukaa
                                       kun ottaa kuvan kilometrejä kerralla kiinni

olen onnellinen kiireinen, väsynyt, kotona vasta ennen kymmentä jos
silloinkaan, ja jos on tehnyt päivän töitä, nukkunut sitä ennen pommiin
niin ettei ole ehtinyt kirjoittaa

on hyvä syy kaatua sänkyyn ja nukahtaa. Sitä paitsi en enää ihmettele
miksi minua on verrattu Leena Krohniin. Tai siis toisen romaanini maailmaa on verrattu.
Nimittäin olen lukenut Donna Quijotea ja nähnyt. Että Krohn on kirjoittanut
kolmisenkymmentä vuotta aiemmin ne sanat, jotka minä olen luullut keksineeni,
miltei kirjainten tarkkuudella hän on minun luomani kertojat tai pelottavasti kauhukuvani: minä.

Mutta en pidä Donna Quijotesta, joten eikö ole silloin oikeus
ajatella, että en minä ole matkinut, koska en ole edes tiennyt olevani
niin samankaltainen; miksi kaikki kirjoitetaan vähintään kerran tai kaksi uudestaan?

12 kommenttia:

  1. Sinä kirjoitat aina niin kivasti! Saat minutkin kaipaamaan ratsastusta. (Aivastus!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, en tahdo herättää kiellettyjä mielihaluja :D Mutta silti täytyy sanoa, että jos saisit kolme toivomusta, kannattaisi toivoa allergia pois ;)

      Poista
  2. merkillinen yhteensattuma!!

    oikein ihania ratsastusretkiä sinulle.<3333

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, oli pelottavaa huomata kaksi tismalleen samaa lausetta Donna Quijotessa. Melkein mietin nyt, että pitänee poistaa ne omista teksteistä, mutta toinen lause on jo julkaistu esikoisromaanissani...

      Poista
  3. Jos olisin kyynikko, sanoisin, että kaikki on jo sanottu, kaikki on jo kirjoitettu, mutta se ei ole totta.

    Sinut on haastettu Lumissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Niin kiva haaste, että otan ilomielin vastaan :)

      Poista
    2. Ja sinä keksit siihen oikein erityisiä lauseita, tiedän sen jo nyt.

      Poista
    3. Toivottavasti...olen nimittäin kamalan väsynyt ollut viime päivinä!

      Poista
  4. Kurt Vonnegut on sanonut, että kaikki menestystarinat perustuvat kolmeen (tai neljään) eri perustarinaan, variaatiot tekevät niistä lukemisen arvoisia. Etäältä katsottuna noin kait voisi väittää myös ihmiselämästä, synnytään, halutaan pariutua, kuollaan.
    Jotenkin en itse kyllä halua tähän uskoa, en oikein itsekään tiedä miksi vastasin näin ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä tuo voikin pitää paikkaansa...tosin elämästä en tiedä, meneekö noin..kun kaikki eivät tahdo pariutua. Tiedä häntä, mutta kovin on syvällinen vastaus ;)

      Poista
    2. Ja sitten on myös sanottu,että on vain kaksi asiaa, joista kannattaa kirjoittaa: Rakkaus ja kuolema.

      Poista
    3. Tämän minäkin olen tainnut kuulla. Ikuiset suosikkiaiheet kirjallisuudessa!

      Poista